MZDiT ogłosił przetarg na remont ulicy Łódzkiej na odcinku między ulicami Poleską a Rondem Siódmej Dywizji Piechoty. Wymieniona zostanie nawierzchnia jezdni i chodników. Zastosowana zostanie też nowość przy uspokajaniu ruchu

Miejski Zarząd Dróg i Transportu ogłosił postępowanie przetargowe na remont ul.Łódzkiej na odcinku od ulicy Poleskiej (tej wyjazdowej z dużego supermarketu) do Ronda Siódmej Dywizji Piechoty (koło dyskontu tej samej sieci).
Bezpieczna prędkość
Jezdnia ulicy Łódzkiej po przebudowie będzie mierzyła 5,5 m szerokości, co przy jednostkowej szerokości 2,75 m na pas ruchu powinno studzić zapał krewkich szoferów zbyt mocno depczących pedał gazu – szerokość ta wedle wyliczeń akademickich psychologicznie narzuca ograniczenie prędkości jazdy do ok. 50 km/h.
Dla porównania: szerokość pasa ruchu dla prędkości autostradowej (140 km/h) to 4 m, zaś dla odcinków przebiegających przez teren zabudowany to 3,5 metra – właśnie taką szerokość mierzy większość pasów ruchu w Częstochowie, więc trudno dziwić się licznym potrąceniom i kolizjom spowodowanym nadmierną prędkością, zwłaszcza na „autostradzie śródmiejskiej” (już wiecie, skąd ta cyniczna nazwa potoczna). Rozwiązanie nasuwa się więc samo i wcale nie wymaga ustawiania kolejnych i kosztownych sygnalizacji świetlnych.
Nowością w Częstochowie będzie wyniesiona płyta skrzyżowania. Kierowcy spotkają tą szykanę na skrzyżowaniu ulic Wawrzynowicza, Elsnera i Małopolskiej, czyli w bezpośredniej bliskości osiedli mieszkaniowych. Płyta będzie podniesiona o 10 cm, a w jej obrębie powinny znaleźć się przejścia dla pieszych, a całość działa jak wielki próg zwalniający.
W specyfikacji przetargowej nie znaleźliśmy jednak informacji na temat profilowania najazdów – obecnie inżynierowie stosują profil „sinus”, czyli taki, który nie jest odczuwalny dla poruszających się z prędkością dozwoloną (wartość trzeba obliczyć), a uciążliwie zabuja i przytrze samowolnych rajdowców. I to właśnie taki powinien być naszym zdaniem zastosowany, aby nie dokuczać poruszającym się przepisowo.
Pójdą po szerokości

W ramach zadań wykonawca położy także nowe chodniki. Na odcinku od Poleskiej do rzeczonego skrzyżowania będą dwa chodniki oddzielone dodatkowo pasami zieleni. Dalej – do ronda – przewidziano chodnik z jednej tylko strony, który będzie już wiódł przylegając do jezdni. Trotuary mają być wykonane z płyt betonowych. Niestety ich ciągłość zostanie przerwana najazdami do posesji.
Inwestor przewidział też odnowienie zieleni – zagospodarowany zostanie zieleniec w pobliżu skrzyżowania Wawrzynowicza, Elsnera i Małopolskiej. Wybudowana zostanie także instalacja odwadniająca.
Ciągi technologiczne
Inwestycja obejmie dodatkowo wydłużenie odcinka drogi oświetlonej od ulicy Małopolskiej do ronda oraz budowę oświetlenia wzdłuż ul.Wawrzynowicza od ul.Łódzkiej do bloku nr 6.
W obrębie projektowanej przebudowy położone zostaną też kanały teletechniczne umożliwiające prowadzenie miejskiej infrastruktury teleinformatycznej (perspektywicznie można np. budować monitoring wizyjny) oraz wejście zewnętrznych gestorów oferujących usługi telekomunikacyjne.
MZDiT oczekuje, że wykonawcy zatrudnią pracowników na podstawie umowy o pracę. Oferenci mogą zgłaszać się do 27 lutego. Czas na zakończenie robót minie z końcem lipca 2020 r.