Urząd Miasta Częstochowy zaprezentował nowy system identyfikacji wizualnej miasta, który stosowany będzie w miejsce dotychczasowego w materiałach promocyjnych
Nowy system opracowany w całości sumptem własnym magistratu nawiązuje do gry słów składających się fonetycznie na frazę „Częstochowa”, gdzie rozbito ją na „Często” i „chować”. Autorem koncepcji jest Adam Markowski, pracownik Wydziału Kultury i Sportu. Takie rozwiązanie zdaniem prelegentów konferencji prasowej zwołanej w związku z prezentacją, było najlepsze: – Propozycje pozyskane drogą przetargu, czy konkursu mogły by być dalekie od tego, co sami chcielibyśmy pokazać, bądź nawet mogłoby się okazać niemożliwe do realizacji i wtedy musielibyśmy albo coś wybrać, albo całą procedurę rozpocząć od nowa – powiedział Markowski.
Schowali – szukaj
To na ukrywaniu (chowaniu) polegać będzie promocja zewnętrzna. Z materiałów promocyjnych wycięte zostały charakterystyczne dla Częstochowy elementy architektoniczne, co w założeniu ma zachęcić do przyjechania do miasta celem osobistego odnalezienia brakującego elementu.
Elementy te, w postaci monochromatycznych konturów, stanowią również część skupiającej wszystkie składowe strony internetowej odkryj.czestochowa.pl, gdzie zostały opisane.
Na materiałach ukryty również został kod QR prowadzący do powyższej witryny.
Nowe logo

Wraz z nowymi materiałami zaprezentowano nowe logo Częstochowy, które – obok administracyjnie obowiązującego herbu – w kulturze szerokiej ma reprezentować markę miasta. Głównym logotypem jest stylizowany napis „Częstochowa” przecięty na dwa słowa, z których „chowa” zostało częściowo… ukryte. Znak ten będzie wykorzystywany we wszystkich materiałach promocyjnych. Dodatkowo, aby Częstochowianie szybciej nowy symbol graficzny miasta poznali, logo będzie częścią iluminacji świątecznej w sezonie 2017/2018 (wizualizacja w zewnętrznym albumie).
Uzupełniającym symbolem graficznym miasta jest dość znany moty jodełki wykorzystywanej m.in. w kręgach czytelniczych, gdzie ustawiona poziomo wyobraża częściowo otwartą książkę. W tym przypadku jodełkę ustawiono skośnie tak, aby stanowiła zakończenie znaku diakrytycznego litery „Ę” z nazwy miasta. W barwnych wariantach jodełce nadano szeroko stosowane w latach 90-ch kolory żółty i niebieski – mające tu nawiązywać do heraldycznych barw miasta (kolor srebrny/biały jest tu pomijany).
Nowe gadżety

– Stare materiały promocyjne już się kończą, nowe i tak musielibyśmy zamówić – powiedział prezydent miasta Krzysztof Matyjaszczyk w odpowiedzi na pytanie o koszt promocji. Podkreślał, że opracowania dokonano sumptem własnym, a to jego wynik będzie wykorzystany w nowym zamówieniu.
Pośród materiałów promocyjnych wyróżnić można m.in. długopisy, przypinki, notesy, koszulki, eko-torby, a także miejskie kalendarze, premiera którego również miała miejsce. Część nakładu zapewne tradycyjnie już zostanie udostępniona mieszkańcom. Kalendarz na rok 2017 udostępniono w nakładzie 2000 sztuk.
***
Zobacz opis kampanii na stronie Urzędu Miasta [LINK]
Zobacz nowe elementy graficzne [LINK]
Podziel się swoją opinią