Od 1 grudnia wdrożone zostaną kolejne zmiany w komunikacji miejskiej. Tym razem zmodyfikowane zostaną rozkłady jazdy. Podsumowujemy również obecny kształt komunikacji
W ostatnim czasie system podstawowego transportu miasta, czyli komunikacji miejskiej, jest odczuwalnie niestabilny. W dużej mierze przyczyn można dopatrywać się w trwających remontach dróg, jednak w pozostałych przypadkach mamy do czynienia z niesystemowym podejściem do… systemu. Zmieniane są rozkłady jazdy poszczególnych linii, aby dopasować je do godzin pracy zakładów w wybranych punktach miasta.
Linie 11, 35 i 36
Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie – ustawowy organizator komunikacji miejskiej w Częstochowie działający z upoważnienia prezydenta miasta – oznajmił na swojej stronie internetowej, że od piątku 1 grudnia 2017 roku zostaną wprowadzone zmiany w kursowaniu linii 11, 35 i 36 polegające na przesunięciu godzin odjazdu na niektórych kursach oraz w przypadku linii 11 także na zwiększeniu częstotliwości kursowania w czasie dojazdów na poszczególne zmiany do zakładów pracy zlokalizowanych w rejonie ulicy Legionów.
(źródło: LINK)
Oznacza to kontynuację trwającego od kilku lat procesu odchodzenia od rozkładów jazdy budowanych w systemie tzw. „taktów” lub „interwałów”, które będąc bezdyskusyjną normą we współczesnym świecie polegają na ustanowieniu odjazdów w stałych odstępach czasowych, co powodowało, że rozkładu tak naprawdę nie trzeba było znać (wystarczy wiedzieć co ile jest odjazd) oraz to, że dane połączenie było pewne, albowiem wystarczyło wiedzieć, że dana linia jeżdżąca np. co 15 minut działa do godz. 23:00. Teraz rozkład trzeba albo spisać, albo znać na pamięć.
Taki system ma jeszcze jedną zaletę – jeśli po wspólnym odcinku drogi kursuje kilka różnych linii o tej samej częstotliwości, to wystarczyło rozsunąć ich odjazdy równomiernie i częstotliwość na tym odcinku (zwanych fachowo „wiązką”) rośnie tyle razy, ile linii go obsługuje.
Przypominamy więc – od tego w Częstochowie powoli się odchodzi. To nie tylko za sprawą deformowanych rozkładów, ale i za sprawą rozbijania wiązek, jak swego czasu zmieniono w centrum miasta trasy linii obsługujących dz.Wyczerpy.
Linie 22 i 24 – powrót
Od 1 grudnia br. trasy linii 22 i 24 zostaną przywrócone do właściwych marszrut w dz. Tysiąclecie, czyli autobusy wrócą na ul.Kiedrzyńską. Do obsługi pasażerów oddane zostaną także przystanki: Kiedrzyńska (kier. Gombrowicza), Kurpińskiego (oba kierunki), Promenada Niemena (kierunki Gnaszyn i Jesienna).
Sytuacja na innych liniach

Podsumowujemy dotychczasową sytuację na innych liniach komunikacji miejskiej, czyli zmian dokonanych do tej pory.
Linia 24 – Wrzosowiak
Trasę w dzielnicy Wrzosowiak skierowano na stary bieg przez ul.Jesienną do pętli przy ul.Bienia.
Linie 15 i 16 – Tysiąclecie
Trasy autobusów w połowie listopada ponownie obsługują przystanek Kiedrzyńska przy ul.Dekabrystów koło Komisariatu III Policji.
Linia 33 – Dźbów
Od 20 listopada autobusy linii 33 w dzielnicy Dźbów kursują po swojej zasadniczej trasie wiodącej do pętli Przyjemna i Wygoda, ale przystanek Karpacka nadal pozostaje zawieszony.
Linie 18 i 26 – Mirów
Od 1 listopada autobusy linii 18 i 26 na obszarze dzielnicy Mirów jeżdżą pozmienianymi trasami.
Linie 20 i 28
Od listopada autobusy linii 20 i 28 mają poprzesuwane godziny odjazdów na wybranych kursach.
Szczegóły na stronie organizatora komunikacji miejskiej [LINK].