FOTOCZEWA

Serwis fotoreportersko-prasowy. Niezależni, niepoprawni, niepokorni

Komunikacja

Częstochowskie MPK zakupi 15 autobusów elektrycznych do końca 2020 roku

foto: UM Częstochowa

15 autobusów elektrycznych zakupi częstochowskie MPK do końca 2020 roku. Dostarczy je za 48 mln zł Autosan, który wygrał przetarg. „Elektryki” bez ładowania będą mogły przejechać 240 km.  

W siedzibie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie 10 września została podpisana umowa, na mocy której do końca 2020 roku  tabor miejskiego przewoźnika wzbogaci się o 15 nowych, elektrycznych autobusów. Dostawę 12-metrowych autobusów zapewni firma Autosan, wyłoniona w postępowaniu przetargowym, która za wyprodukowanie pojazdów wraz z infrastrukturą do ładowania i długoterminowy najem całości na 7 lat otrzyma około 48 mln zł brutto.

Odpowiednie dokumenty pozwalające na finalizację zamówienia zostały podpisane przez prezesa Autosanu, Eugeniusza Szymonika oraz prezesa MPK, Mariusza Sikorę i jego zastępcę, Roberta Madeja.

Demonstracyjny egzemplarz elektrycznego Autosanu wozi już od dwóch tygodni częstochowskich pasażerów w ramach testów przygotowujących. Oprócz przestronnego wnętrza, bogatego wyposażenia i zeroemisyjnego napędu, najbardziej charakterystyczny dla tych autobusów będzie zasięg, jaki osiągną na jednym ładowaniu. Będzie to ok. 240 km. Pozwoli to na eksploatację nowego taboru na zdecydowanej większości tras linii MPK.

Jak informuje producent, zeroemisyjne SANCITY 12LFE przeznaczone dla Częstochowy wyposażone zostaną w silniki TM4, baterie firmy IMPACT oraz system kondycjonowania baterii. Ładowanie odbywać się będzie za pomocą ładowarek firmy ENIKA typu plug-in. Pojazdy będą klimatyzowane i wyposażone w niezbędne dla nowoczesnych autobusów miejskich urządzenia.

Transakcja jest elementem programu Lepsza Komunikacja w Częstochowie, zgodnym z kierunkiem rozwoju taboru zakładanym w ustawie o elektromobilności. Jest też realizacją  istotnego zakresu niedawnej ugody z NFOŚiGW, dotyczącej uzyskania przez MPK zakładanego wcześniej efektu ekologicznego. Jak wiadomo, nie udało się go uzyskać poprzez gazowo-elektryczne hybrydy zamówione przez MPK dzięki środkom z programu NFOŚiGW „Gazela”. Prototypowe autobusy okazały się wadliwe i są w większości unieruchomione. Ich proces naprawy, po niełatwym dialogu technicznym prowadzonym przez MPK, dopiero niedawno się rozpoczął. Partnerem jest tu także Autosan, który z powodzeniem udoskonalił konstrukcję jednej z hybryd.

foto/źródło: UM Częstochowa