FOTOCZEWA

Serwis fotoreportersko-prasowy. Niezależni, niepoprawni, niepokorni

Miasto

Wydział Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta podsumował w liczbach swoją pracę od początku pandemii.

Urząd Miasta Częstochowy [M.Biś]
foto: M. Biś

Wydział Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta podsumował w liczbach swoją pracę od początku pandemii. Mimo trudniejszych warunków pracy, w pewnych obszarach załatwiano nawet więcej spraw niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wydział przypomina też obowiązujące w czasie epidemii zasady załatwiania spraw.  

Wydział Spraw Obywatelskich (SO) jest tą jednostką organizacyjną częstochowskiego Urzędu Miasta, który obsługuje największą liczbę interesantek i interesantów. Praktycznie przez cały okres pandemii zajmuje się nadal bardzo dużą liczbą spraw z zakresu dowodów osobistych, ewidencji ludności, rejestracji pojazdów czy praw jazdy. W czerwcu i na początku lipca tego roku, w związku z przygotowaniami do wyborów na Prezydenta RP, Wydział SO załatwił ok. 20 tys. spraw – poza rutynowymi. Liczba spraw załatwionych w lipcu jest na poziomie stycznia i lutego (czyli miesięcy poprzedzających pandemię) i wynosi ok. 16 tys.

Mimo trudniejszych warunków pracy i epidemicznych ograniczeń w obsłudze – przekładających się przecież na statystyki – w lipcu Wydziałowi SO w niektórych obszarach udało się załatwić większą liczbę spraw niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. I tak np. liczba załatwionych spraw z zakresu zbycia, nabycia czy zmiany pojazdu we wspomnianym miesiącu wyniosła dokładnie 2476, podczas gdy w lipcu 2019 roku załatwiono ich 1923. Podobnie wygląda statystyka w obszarze praw jazdy – w lipcu tego roku zrealizowano ich aż 3884, podczas gdy w tym samym miesiącu 2019 roku było ich 1741. Mniej natomiast załatwiono spraw związanych z dowodami osobistymi (2251 w lipcu 2020 roku w stosunku do 4072 w lipcu 2019 roku). Mniej udało się też zrealizować spraw dotyczących stałej bądź czasowej rejestracji pojazdu, a także jego wyrejestrowania – 3778 w lipcu 2020 roku w stosunku do 4724 w tym samym miesiącu 2019 roku.

Przypomnijmy, że aby załatwić osobiście sprawę, należy się najpierw umówić telefonicznie. Oczywiście – chodzi o te sprawy, w których jest to konieczne. Często osobista wizyta w Urzędzie Miasta nie jest niezbędna; wiele kategorii spraw można bez problemu załatwić drogą elektroniczną (platforma ePUAP) bądź korespondencyjnie. Z kolei odbiór dowodu osobistego nie wymaga już obecnie telefonicznego umówienia wizyty – wystarczy po prostu przyjść do Urzędu. Każdy zostanie obsłużony. Warto także pamiętać, że do 180 dni wydłużono czas na przerejestrowanie pojazdu, więc nawet dłuższe obecnie terminy załatwienia tej kategorii spraw nie powinny być wielkim problemem dla interesantów.

Urząd stara się usprawniać system obsługi w ciągle trwających warunkach pandemii, wymuszających pogodzenie pracy urzędniczej z wymogami bezpieczeństwa – i interesantów i personelu UM. Do telefonicznej obsługi kierowani są dodatkowi pracownicy. Natomiast liczba komputerów z dostępem do ogólnopolskich baz danych jest w Urzędzie ściśle określona centralnymi, ministerialnymi regulacjami – dlatego nie da się po prostu zwiększyć liczby stanowisk dla pewnych kategorii spraw.

Przypominamy, że bezpośrednia obsługa interesantów odbywa się tylko w maseczkach bądź przyłbicach. Osoby wchodzące do UM także powinny mieć maseczki i dezynfekować ręce. Warto sobie uświadomić, że pojawienie się ogniska koronawirusa w jakiejś newralgicznej, z punktu widzenia mieszkanek i mieszkańców grupie pracowników Urzędu sprawiłby, że cała obsada danej jednostki zostałaby skierowana na kwarantannę, a więc w jakiejś istotnej kategorii spraw obsługa byłaby bardzo ograniczona lub wręcz niemożliwa.

Obecna sytuacja epidemiczna i pojawiające się w mieście nowe przypadki zakażenia koronawirusem w pełni uzasadniają przyjęte zasady bezpieczeństwa i dystansu społecznego.

źródło: UM Częstochowy
foto: mb