FOTOCZEWA

Serwis fotoreportersko-prasowy. Niezależni, niepoprawni, niepokorni

Komunikacja

MPK Częstochowa: Pierwsza hybryda po modyfikacji

foto: Marcin Biś

Być może już w wakacje  na ulicę wyjedzie pierwszy z trzydziestu dziewięciu autobusów hybrydowych marki Solbus. Jest to możliwe dzięki współpracy MPK w Częstochowie  z firmą Autosan z Sanoka, która dokonała zmian w układzie technicznym i ustawieniach auta co pozwoli na bardziej komfortowe i bezpieczne eksploatowanie autobusów hybrydowych.

Dziś z tego powodu  w zajezdni częstochowskiego MPK odbył się briefing prasowy z udziałem  m.in. prezydenta Częstochowy, Krzysztofa Matyjaszczyka, zarząd MPK oraz przedstawiciele sanockiej firmy.

– Bardzo dziękuję częstochowskiemu MPK za próby uruchomienia 39 autobusów hybrydowych, które  są w naszym posiadaniu. Dziękuję również firmie Autosan, że podjęła się tego trudnego wyzwania i swoimi specjalistami oraz fachowcami pracowali nad jedną z hybryd i doprowadzili ten pojazd do takiego stanu, że niebawem znów będzie mogła kursować po mieście – powiedział prezydent miasta Krzysztof Matyjaszczyk

– Autobus firmy Solbus od początku był bezpieczny i jest bezpieczny był tylko jeden błąd. Autobus był ekologiczny, ponieważ był zasilany gazem, ale jeszcze chciano pójść krok dalej, a mianowicie obniżyć zużycie gazu o 30% w stosunku do normalnych autobusów gazowych. Autobusy hybrydowe, które posiada częstochowskie MPK nie jest autobusem nowoczesnym, jest to autobus hipernowoczesny – zauważa Eugeniusz Szymonik, prezes Autosanu – Aby obniżyć emisję CO2 o 30% w autobusach firmy Solbus zastosowano bardzo skomplikowane układy, które do tej pory wykorzystywano tylko w kolejnictwie. Wybrany został wariant kondensatorów z silnikiem agregatowym. Niestety, w praktyce okazało się, te elementy ze sobą nie współpracują – dodał prezes Autosanu. – My zastosowaliśmy cztery superkondensatory oraz potężny transformator, który z nimi współpracował, jednym pakietem baterii. Zmieniliśmy również gruntownie całe oprogramowanie: sterowania mocą,  niskiego napięcia, silnikiem,  odzyskiem rekuperacji prądnicy i silnika głównego. W związku z tym nie mam możliwości, aby po tych modyfikacjach hybryda nie pracowała. – dodał Eugeniusz Szymonik.

– Chciałem bardzo serdecznie podziękować pracownikom MPK oraz specjalistą z Autosanu, którzy wprowadzili modyfikację związaną z pracą hybrydy. Dzięki tym pracą są teraz dwa tryby normalny, gdzie akumulatory są ładowane, jak również tryb cichy,  dzięki któremu będziemy mogli przejechać na wolnych obrotach np. przez ścisłe centrum miasta. Wtedy silnik elektryczny będzie zasilanymi akumulatorami. – stwierdził prezes MPK, Mariusz Sikora.

– Przebudowa kolejnych egzemplarzy będzie zależna tylko i wyłącznie od tego  kiedy i czy  w ogóle  podpiszemy ugodę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej –  powiedział  Mariusz Sikora.

Przypomnijmy, że w flocie autobusowej  częstochowskiego MPK, które są napędzane silnikiem elektrycznym  znajduje się 25 sztuk  12-metrowych  autobusów, które posiadają min. 80 miejsc, w tym 21 siedzących oraz 14 sztuk autobusów przegubowych, które posiadają minimum 130 miejsc, w tym 40 siedzących.  Pojazdy wyposażone są w silnik 6-cio cylindrowy o zapłonie samoczynnym, spełniający minimum warunki graniczne w zakresie emisji zanieczyszczeń gazowych pyłowych oraz zadymienia spalin EURO – 6, zapewniający odpowiednie właściwości trakcyjne oferowanego autobusu w warunkach pełnego obciążenia i eksploatacji w ruchu miejskim Pojazdy wyposażony są także w system monitoringu.

Przypomnijmy, że MPK w Częstochowie na zakup 40 hybrydowych autobusów otrzymała dofinansowanie w wysokości 65.950.000 złotych z programu GAZELA.

Fotorelację z wydarzenia można zobaczy na łamach naszego profilu na Facebook.

autor/foto: Marcin Biś