Piłsudskiego zamknięta do odwołania

Piotrkowska objazd
Piotrkowska objazd

Trwa budowa intermodalnych węzłów przesiadkowych w centrum miasta. Prace skupione przy dworcu kolejowym nazywanym potocznie głównym ekspensują na pas drogowy, co oznacza zamknięcie ul.Piłsudskiego

dworzec Częstochowa, Piłsudskiego

dworzec Częstochowa, Piłsudskiego

Od czwartku, 7 lutego br., zamknięty pozostanie odcinek ulicy Piłsudskiego między Katedralną a Piotrkowską. Ma to związek z ekspansją prac budowlanych przy obiekcie koło dworca kolejowego „Częstochowa” zwanego potocznie „głównym”.

Zapewnione mają być jedyne niezbędne dojścia do budynków wzdłuż ulicy i lokalny dojazd dla mieszkańców – w miarę możliwości. Dla pozostałych jedynym możliwym dojazdem dla ruchu kołowego pozostanie ten od al.Wolności i ul.Orzechowskiego.

Ul.Piotrkowska będzie skomunikowana jedynie od ul.Ogrodowej.

Centrum przesiadkowe w centrum

Klasyczne centra przesiadkowe buduje się na peryferiach miast, które są ośrodkami pracy dla mieszkańców miejscowości satelickich i mają zapobiegać narastaniu ruchu kołowego w centrum. Chodzi o to, aby dojeżdżający do pracy mogli przesiąść się z własnego samochodu na komunikację miejską (odpowiednio „uszytą”) opłaconą już na węźle biletem parkingowym. Dzięki temu do centrum nie pchają się już niezliczone ilości samochodów z jednym kierującym. Często takie centra lokalizuje się przy lokalnych peryferyjnych przestankach kolejowych.

dworzec Częstochowa, Piłsudskiego, Konduktorownia

dworzec Częstochowa, Piłsudskiego, Konduktorownia

Uzupełniają je węzły budowane przy dworcach w centrach miast. Te z kolei służą głównie wyjeżdżającym z miasta, którzy do pociągu chcą dojechać własnym samochodem. Tam też skupia się komunikację miejską, co integruje kolej, tramwaje i autobusy (jak np. w czeskim Ołomuńcu). To właśnie ten drugi typ ma powstać przy dworcach „Częstochowa”, „Częstochowa-Raków” i „Częstochowa-Stradom”.

Węzeł przy Piłsudskiego

Obiekt przy Piłsudskiego będzie składał się – jak pozostałe – z przepastnego płatnego parkingu objętego zliczaniem miejsc i dozorem wizyjnym, garażu dla rowerów oraz peronów dla autobusów i TAXI, obok których zlokalizowane będą stanowiska podwozowe zwane „całuj i odjedź” (Kiss&Ride).

Parking powstanie na placu Konduktorowni, wokół którego na wniosek znanego dziennikarza Tomasza Haładyja zachowany zostanie fragment zabytkowego muru pamiętającego Drogę Żelazną Warszawsko-Wiedeńską. Niestety, aby napędzić koniunkturę parkingowi, zlikwidowane zostaną obecne miejsca postojowe wzdłuż całej ulicy Piłsudskiego, których zostanie kilka na odcinku między Katedralną a Alejami.

Perony autobusowe, TAXI i kiss&ride powstają na miejscu dotychczasowego parkingu. Nie wiadomo jednak, komu będą służyły, bo autobusy linii podmiejskich (Olsztyn, Poczesna) najprawdopodobniej już tam nie powrócą – zostaną skierowane do centrum przesiadkowego na Skwerze Junaków.

Inwestycja ma być oddana do czerwca 2020 r.

A może zainteresuje Cię coś poniżej?