Powstanie 215 metrów drogi rowerowej przy Jana Pawła II

Droga rowerowa na chodniku al.Wolności
Droga rowerowa na chodniku al.Wolności

MZDiT prowadzi przetarg na wykonanie drogi rowerowej przy alei Jana Pawła II. Jeśli znajdzie się wykonawca, powstanie asfaltowa droga rowerowa wydzielona z chodnika

Miejski Zarząd Dróg i Transportu prowadzi przetarg na wykonanie chodnika i drogi rowerowej wzdłuż alei Jana Pawła II. Inwestycja przewiduje budowę biegnących obok siebie betonowego chodnika i asfaltowej drogi rowerowej po południowej stronie alei. Odcinek ją objęty mieści się między skrzyżowaniem z aleją Armii Krajowej a wiaduktem kolejowym – łącznie 215 metrów.

Test zawieszenia

Odcinek podlegający przebudowie choć krótki, to zdaje się wdawać we znaki każdemu rowerzyście zmuszonemu korzystać z tego pobocza. Leciwa asfaltowa nawierzchnia przez lata swego istnienia nie tylko uległa deformacji, ale została także naznaczona licznymi bruzdami łat po pracach ziemnych prowadzonych pod nią.

Do prędkości marszowych zwalniają tutaj nawet użytkownicy rowerów z pełną amortyzacją zawieszenia. Z kolei piesi muszą uważnie patrzeć pod nogi, bo o wywrotkę w takich warunkach nietrudno.

Nowa nawierzchnia

Nowy ciąg realizowany na wzór np. ul. Sobieskiego, czy al. Wolności zyska nową nawierzchnię. Chodnik szeroki na 2 m zostanie wykonany z kostki brukowej, co oznacza, że mimo wcześniejszych udanych epizodów z udanym powrotem do płyt betonowych drogowcy nadal nie mogą wyswobodzić się z „polbrukowej klątwy”.

Droga rowerowa o szerokości 2 m zostanie wykonana z asfaltu o grubości 4 cm. Ponownie nie zdołano uniknąć typowego częstochowskiego zygzakowania chodnika i drogi rowerowej. Od wiaduktu kolejowego do okolicy przystanku droga rowerowa będzie znajdować się po stronie jezdni i zostanie wytyczona w linii prostek. Z kolej chodnik przyklejony zostanie po przeciwnej stronie, po czym w okolcy przystanku piesi będą musieli – wedle pobożnych życzeń – skręcić dwa razy o 90°, aby zmienić stronę marszu. Na wysokości przystanku autobusowego przebiegnie ona za wiatą bez narażania oczekujących podróżnych na potrącenie przez rowerzystów nieprzestrzegających prawa o ruchu drogowym nakazującego zatrzymać się przed obszarem przystanku.

Zygzakowanie zapewne przyczyni się do powstawania sytuacji maszerowania po części rowerowej przez pieszych w naturalny sposób skracających sobie drogę. O ile zachodzi konieczność zamiany stron, to można ją było przewidzieć bezboleśnie np. między wiaduktami przy okazji skrzyżowania z alejką prowadzącą do ulicy Jasnogórskiej. Przypomnieć należy, że zgodnie z prawem rowerzysta poruszający się wydzieloną drogą rowerową będzie mógł jechać z prędkością nawet 50 km/h.

Przy okazji przebudowana zostanie zatoka przystankowa, która zostanie wyściełana betonem – MZDiT zdaje się porzucił w tej materii nawierzchnię kamienną.

Wykonawcy zainteresowani realizacją zamówienia powinni złożyć swoje oferty do 8 sierpnia br. Prace muszą zostać wykonane do 30 października br.

A może zainteresuje Cię coś poniżej?