Linia turystyczna rusza po cichu od poniedziałku

Linia 034 w Częstochowie
Linia 034 w Częstochowie

Bez akompaniamentu zapowiedzi medialnych przed Ratuszem na placu Biegańskiego ponownie pojawił się przystanek linii turystycznej 034 z rozkładem jazdy. Jest ważny od poniedziałku

Na drodze podjazdowej prowadzącej przed Ratusz ponownie pojawił się słupek przystankowy bezpłatnej linii turystycznej z piktogramem autobusu piętrowego. Na wysokości oczu uświadczyć można rozkład jazdy obowiązujący od… 7 maja 2018 r., czyli od najbliższego poniedziałku.

Atrakcja bez rozgłosu

To aż niespotykane w Częstochowie, zwłaszcza przed wyborami, że rzucającą się w oczy atrakcję uruchamia się po cichu bez szumu medialnego. A to się chwali!

Tak jednak dzieje się w przypadku linii 034, która znowu będzie woziła chętnych do poznania historii Częstochowy po trasie: aleja Najświętszej Maryi Panny – Katedralna – Krakowska – następnie dookoła najstarszej częstochowskiej dzielnicy Stare Miasto ulicami Mirowską – Nadrzeczną – Spadek – Garibaldiego – Wilsona – II al.NMP – pl.Biegańskiego – Nowowiejskiego – Sobieskiego – Pułaskiego – 3.Maja – Wieluńska – Klasztorna dookoła klasztoru oo.Paulinów – 7.Kamienic – III al.NMP przed Ratusz.

Wygląda na to, że linia pozostanie bezpłatna, co znowu może wiązać się z długimi kolejkami chętnych do przejazdu double-deckerem. Autobus wyjedzie spod Ratusza o pełnych godzinach od 12:00 do 18:00.

Historia trasy turystycznej

Autobus piętrowy na linii turystycznej

Autobus piętrowy na linii turystycznej

Linia turystyczna, choć poprawnie należałoby ją nazwać „miastoznawczą”, ma swoje korzenie jeszcze w 2012 r., kiedy pojawił się autobus piętrowy typu angielskiego w kolorze czerwonym. Tamta linia adresowana była bardziej do pielgrzymów, którzy wedle lokalnego stereotypu nie schodzą z Jasnej Góry do miasta. Dlatego autobus wyruszał z parkingu koło pola namiotowego klasztoru i bez żadnych przystanków objeżdżał centrum Częstochowy podobnie do współczesnej trasy. Zatrzymanie było tylko jedno – przed kościołem pw. św. Rodziny, gdzie jeżdżący autobusem przewodnik prowadził uczestników wyprawy do wnętrza katedry.

Kolejnym epizodem był ten zeszłoroczny, kiedy pięknie oklejony w ówczesne motywy identyfikacji wizualnej miasta autobus piętrowy typu londyńskiego obsługiwał numerowaną linię 034. Bezpłatne kursy w towarzystwie przewodnika odbywały się trasą, którą utrzymano w tym roku. Jako, że linia była bezpłatna i miała swój początek na placu Biegańskiego, to do autobusu były kolejki. Na miejskim fanpage serwisu Facebook można do dziś znaleźć narzekania na nawet 3-godzinny czas oczekiwania na przejazd oraz niefrasobliwość wielu podróżnych a to wciągających znajomych do kolejki, a to znowu odbywających podróż po kilka razy.

Mimo wielkiego zainteresowania autobus przestał jeździć z końcem sierpnia, bowiem wynajęty pojazd został już zakontraktowany gdzie indziej.

Własny piętrus

Dlatego momentalnie narodził się pomysł zakupu własnego autobusu tego samego typu. Prezydent pomysł chwycił w lot i zadanie zlecił miejskiemu przewoźnikowi obsługującego komunikację miejską – MPK. Po długich poszukiwaniach autobus udało się znaleźć.

Nowy pojazd w taborze MPK to piętrus zabudowany na podwoziu Bristol-Lodekka (niektórzy mylnie biorą tę nazwę za markę pojazdu). Autobus w przeciwieństwie do poprzedników posiada dach oraz drzwi po obu stronach, w tym jedne sterowane przez kierowcę.

MPK miało sprawdzić możliwość usunięcia dachu, ale – jak sygnalizował dla lokalnej telewizji Orion rzecznik transportowy Maciej Hasik – autobus z dachem będzie można wykorzystywać przez cały rok i w każdą pogodę. Wehikuł kosztował około 300 tys. zł i będzie jeździł tak długo, jak tylko będzie zainteresowanie nim – już bez sztywnego grafiku, jak to miało miejsce w zeszłym roku.

Częstochowski double-decker

Częstochowski piętrus w Oxfordzie

Częstochowski piętrus w Oxfordzie

To nie jest „Londyńczyk”. Autobus piętrowy z niską podłogą na dolnym poziomie został zabudowany na podwoziu Bristol-Lodekka (dosł.: Podwozia Bristolskie). Wyprodukowano go w 1965 roku i wtedy posiadał drzwi tylko po lewej stronie. Do 1972 r. obsługiwał komunikację na obszarze Thames Valey (wspólnota samorządowa wokół Oxfordu), do 1986 r. w okolicach regionu, a następnie w samym Oxfordzie, po czym został sprzedany do Szkocji. Tam u różnych właścicieli do 1993 r. służył w różnym charakterze, w tym również jako autobus turystyczny.

Częstochowski piętrus w Holandii

Częstochowski piętrus w Holandii

Następnie jeszcze dwa razy zmieniając właściciela trafił do Irlandii, skąd został wyeksportowany do Holandii. Tam od 1996 r. jeździł w charakterze autobusu turystycznego w Assen, Wapenfeld, Zeist, Gissenburg. W 2012 roku przeszedł naprawę główną. To wtedy najprawdopodobniej zyskał dodatkowe drzwi po prawej stronie.

Stamtąd w styczniu 2018 r. trafił do MPK Częstochowa. Zobacz pełną historię pojazdu pod TYM LINKIEM [klik].

Linia 034… obok 34

Konsternację u niektórych budzi oznaczenie trasy turystycznej. W 2017 roku nie było jeszcze linii 34 wydzielonej z 12. Teraz rodzą się obawy, że niektórym numeracja 034 i 34 będzie się zlewać nawet pomimo wyraźnej odmienności konstrukcyjnej autobusu. Obserwacje naszego dziennikarza potwierdzają, że część pasażerów bezrefleksyjnie wsiada w cokolwiek, co tylko podjedzie na przystanek.

W zaistniałej sytuacji właściwym rozwiązaniem byłaby zmiana numeru linii na 42 – poprzez nawiązanie do pocztowej strefy numeracyjnej kojarzonej najczęściej z Częstochową. Całość można było przeprowadzić pod hasłem „nowej odsłony” – nowy sezon, nowy własny autobus, nowy numer linii.

Przy okazji wydzielono by lokalną strefę numeracyjną w komunikacji miejskiej dla tras okolicznościowych. Numer zaczynający się na „4x” nie budziłby żadnych wątpliwości u nikogo. Pozostawiamy pod rozwagę.

Rozkład

Autobus będzie kursował codziennie. Pod Ratuszem odjazd o pełnych godzinach.

Przystanki:

  • Ratusz (pl. Biegańskiego):   12:00, 13:00, 14:00, 5:00, 16:00, 17:00, 18:00.
  • Stary Rynek (Mirowska):   12:08, 13:08, 14:08, 15:08, 16:08, 17:08, 18:08
  • Plac Biegańskiego (Kilińskiego):   12:19, 13:19, 14:19, 15:19, 16:19, 17:19, 18:19
  • Brama Jasnogórska (Klasztorna):   12:35, 13:35, 14:35, 15:35, 16:35, 17:35, 18:35
  • Ratusz (przyjazd):   12:49, 13:49, 14:49, 15:49, 16:49, 17:49, 18:49.

A może zainteresuje Cię coś poniżej?