Rower publiczny jest już dostępny

Częstochowski Rower Miejski

System roweru publicznego w Częstochowie jest już w pełni dostępny dla użytkowników. Korzystanie z niego przy odrobinie fantazji może być bezpłatne

Częstochowa dołączyła do grona miast oferujących system roweru publicznego. Ten nasz nosi nazwę Częstochowski Rower Miejski. Przez kolejne trzy lata osoby zarejestrowane w systemie będą mieli do dyspozycji 185 rowerów przypiętych do 20 stacji, ale do końca bieżącego roku MZDiT – organizator komunikacji rowerowej – może poszerzyć zamówienie o kolejnych 90 rowerów i 10 stacji. Całość będzie nas kosztowała niecałe 4 mln zł.

Chcieli wcześniej

Pas rowerowy, ul.Sejmowa

Pas rowerowy, ul.Sejmowa

Obecna oferta jest efektem dwu przetargów, z których pierwszy unieważniono. O obsługę systemu w obu biły się dwie największe firmy obsługujące rowery publiczne w polskich miastach – Nexbike i BikeU. W pierwszym z przetargów, który przewidywał uruchomienie systemu na 4 lata (2017 – 2020) uczestnicy składali skargi niemal na wszystko do Krajowej Izby Odwoławczej oraz Sądu Okręgowego w Częstochowie, wskutek czego postępowanie bardzo się przedłużyło i rower publiczny zostałby uruchomiony niemal na zamknięcie pierwszego sezonu, za który trzeba by zapłacić w całości.

Drugi przetarg przebiegał już spokojniej i zwycięzcą został Nexbike Polska oferujący rowery łącznie w 22 polskich miastach.

Klik i jedziesz

Aby skorzystać z systemu należy założyć konto na stronie rower.czestochowa.pl i wpłacić kwotę startową 15 zł – konto jest ważne we wszystkich miastach obsługiwanych przez Nextbike, przy czym w każdym z nich obowiązuje inny cennik.

OBEJRZYJ GALERIĘ ZDJĘĆ →

Celem pobrania roweru należy skorzystać z dedykowanej aplikacji na smartfony lub skorzystać z terminala zlokalizowanego na każdej ze stacji. Od momentu pobrania roweru liczony jest czas, a wraz z nim opłata według schematu:

  • do 30 minuty – bezpłatnie
  • od 30 do 60 minuty – dopłata 2 zł
  • od 1 godz. do 2 godz. – dopłata 6 zł
  • od 2 godz. do 3 godz. – dopłata 10 zł
  • od 3 godz. każda następna – dopłata 14 zł

Aby nawet najdłuższą podróż odbyć bezpłatnie, należy przemieszczać się między stacjami i na każdej z nich wymieniać rower – wówczas każdorazowo czas wypożyczenia ulega wyzerowaniu.

Nie tylko miejskie

Operator może dostarczyć do miasta nie tylko miejskie rowery, ale również towarowe, tandemy, trójkołowe, elektrycznie wspomagane, a nawet rowerki dziecięce. Wszystko zależy od tego, co zamówi Miejski Zarząd Dróg i Transportu. Dlatego polecamy Państwa pamięci możliwość przekazywania MZDiT swoich uwag w tym zakresie.

Istnieje także możliwość poszerzenia systemu o dodatkowe rowery i stacje – tzw. „sponsorskie”. Oznacza to, że inne niż miasto podmioty mogą złożyć zamówienie na kolejne stacje i określone typy rowerów oraz ustawić je wedle własnego uznania. Mogą z tego skorzystać np. uczelnie lub duże zakłady pracy. W tym celu należy kontaktować się bezpośrednio z Nexbike Polska.

Obecny kontrakt obowiązuje do 2020 roku.

Zobacz też...