Więcej automatów biletowych? Dlaczego nie! Wystarczy oddać głos

Biletomat
Biletomat

Zamknięte kioski, w kieszeni brak biletu lub odliczonej kwoty, to bardzo częste powody, że nasze autobusy i tramwaje kursują na opóźnieniu. I niestety winę w wielu przypadkach za taki stan rzeczy ponosi pasażer…

kasownik

kasownik

Dzieje się tak dlatego, iż kierowca/motorniczy zwykle chce „iść na rękę” pasażerowi i wydaje resztę do nawet bardzo „okrągłych sum”. Powoduje to jednak zbyt długie postoje na przystankach, co irytuje posiadaczy biletów (szczególnie tych, którzy wykupili sobie zawczasu bilet okresowy) – dlaczego mają oni spóźnić się np. na przesiadkę za gapiostwo innych.

Nie jest bowiem prawdą, że zamknięte punkty sprzedaży usprawiedliwiają podróżnego i może on wręcz wymagać od kierowcy biletu, nie bacząc na brak odpowiedniej kwoty na zakup (podstawa prawna mówi w tym wypadku dość wyraźnie: „pasażer chcący kupić bilet u kierowcy powinien mieć odliczoną kwotę”. Tylko właśnie to słowo „powinien” zamiast słowa „musi” czyni bardzo wielką różnicę i daje wiele możliwości interpretacji – niestety.

Jak jest u innych

Autobus miejski

Autobus miejski

Przyglądając się innym wybranym sieciom:

  • KZK GOP: można zakupić u prowadzącego tylko bilet za 4,80zł (3 lub więcej stref / 60 minut z możliwością przesiadek) tylko i wyłącznie za odliczoną kwotę – kierowca nie wydaje reszty;

  • MZK Tychy: kierowca linii zwykłych sprzedaje bilety na przejazd do 90 minut (ulgowe) oraz do 20 minut (ulgowe), bilet u kierowcy w autobusie pośpiesznym (ulgowy) – 1,50 zł;

  • MZK Bielsko-Biała: kierowca sprzedaje bilety 60-minutowe, jednodniowe i weekendowe za odliczoną gotówkę;

  • MPK Kraków: prowadzący sprzedaje bilety tylko i wyłącznie w przypadku awarii biletomatu;

  • MZK Jelenia Góra: kierowca sprzedaje z kasy fiskalnej każdy rodzaj biletu, wydaje resztę w miarę możliwości;

  • MPK Wrocław: prowadzący nie sprzedaje biletów, w przypadku awarii biletomatu pasażer może kontynuować jazdę „na gapę”;

  • MPK Radomsko: kierowca sprzedaje bilety jednorazowe z kasy fiskalnej. Brak możliwości zakupu „biletu papierowego” w punktach sprzedaży, można za to korzystać z karta elektronicznej jako nośnika biletów jednorazowych (elektroniczna portmonetka) lub okresowych;

  • MZK Przemyśl: kierowca sprzedaje tylko bilety jednorazowe „czasowe normalne ważne 60 minut od skasowania z możliwością przesiadek”.

Może być łatwiej

Budżet Obywatelski

Budżet Obywatelski

Sytuację w Częstochowie można usprawnić wybierając w tegorocznej edycji Częstochowskiego Budżetu Obywatelskiego zadania numer 277 i 278, dzięki którym w naszym mieście przybyło by 9 nowych stacjonarnych biletomatów (obecnie są 3: w Centrum Handlowym M1, w Galerii Jurajskiej oraz na dworcu głównym PKP, od strony al. Wolności).

Najciekawsze, moim zdaniem, jest pierwsze z zadań, gdyż zakłada ono ustawienie maszyn w miejscach odwiedzanych tłumnie przez Częstochowian: Plac Daszyńskiego, skrzyżowanie Al. NMP z Al. Wolności (tzw. kwadraty), Plac Biegańskiego, Promenada im. Czesława Niemena (okolice ronda 4 czerwca 1989), okolice estakady na Rakowie, Politechnika Częstochowska (ponieważ nie podano konkretnej lokalizacji, mniemać należy że chodzi o budynki Wydziału Elektrycznego). Oczywiście, że jest to kropla w morzu potrzeb, bo ludnych miejsc pewnie jeszcze trochę by się w Częstochowie znalazło, niemniej jednak te sześć zaproponowanych można uznać za strzał w dziesiątkę.

Biletomat

Biletomat

O zakupie biletomatów jest mowa także w zadaniu 278, jednak tu skupiono się na tzw. węzłach przesiadkowych usytuowanych przy trzech częstochowskich dworcach kolejowych: Częstochowa Osobowa, Częstochowa Stradom i Częstochowa Raków (przystanki osobowe Aniołów i Gnaszyn mają marginalne znaczenie w transferze podróżnych, zaś przystanek Rząsawa i stacja Mirów nie obsługują liniowo ruchu pasażerskiego). W przypadku tego pomysłu, zastanawiam się, czy nie warto poczekać na kolejne budżety obywatelskie, do momentu aż węzły te zostaną gruntownie przebudowane, a przynajmniej poznamy konkretny kształt tychże. Trudno bowiem przyjmować jakąś lokalizację urządzeń, nie znając lokalizacji przystanków autobusowych i tramwajowych. Jedno nie budzi chyba wątpliwości: biletomat musi stanąć po stronie wschodniej dworca głównego, przy ul. Piłsudskiego, skąd odjeżdża wiele linii autobusowych MPK do gmin Olsztyn i Poczesna (przejściowo także linia docierająca do gm. Konopiska).

Na zakończenie przypomnieć chyba należy, iż bilety można zakupić także w każdym z nowych Solarisów Urbino 12 (numery boczne #039-#053, #060-#073 oraz #075-#084) w automacie mobilnym (możliwość płatności bilonem lub zbliżeniowo kartą płatniczą).

rekomenduje: Janusz Karlikowski

Zobacz też...