Komunikacja miejska bezpłatna dla części uczniów

Tramwaj
Tramwaj

Od 1 października komunikacja miejska jest bezpłatna dla części uczniów zameldowanych w Częstochowie. Przekazujemy informacje, jak z tej ulgi skorzystać

Autobus miejski

Autobus miejski

Stuprocentową ulgę w przejazdach środkami komunikacji miejskiej dla zameldowanych w Częstochowie przedszkolaków (tj. po ukończeniu 4. roku życia), uczniów szkół podstawowych i gimnazjów wprowadził Prezydent Miasta wydawanymi przez siebie zarządzeniami – to właśnie dlatego z ulgi skorzystać mogą jedynie mieszkańcy gmin Częstochowa. Z ulgi skorzystać można od 1 października, zaś zasady te wprowadzone na zasadach badań obowiązywać będą do końca 2018 roku.

Jak jechać bez opłat

Prezydent Krzysztof Matyjaszczyk [M.Biś}

Prezydent Krzysztof Matyjaszczyk [M.Biś}

Przez cały październik uczniowie mogą korzystać z bezpłatnej komunikacji tylko na podstawie legitymacji szkolnej, ale ten wyjątek ma na celu zapewnienie czasu dla beneficjentów na odpowiednie spreparowanie karty miejskiej. Docelowo bezpłatny przejazd może odbywać się tylko na podstawie bilet elektronicznego z zaprogramowaną ulgą 100%, dlatego bilet taki należy albo wyrobić, albo posiadaną już kartę miejską „doładować” z jednym z punktów kasowych MPK. W listopadzie nie będzie już możliwości przejazdu na podstawie legitymacji szkolnej. Takie doładowanie należy odnawiać regularnie co trzy miesiące – np. na wypadek wyprowadzki poza miasto lub zakończenia edukacji…

Przedszkolaki mogą odbyć przejazd bez opłat na podstawie oświadczenia towarzyszącemu im opiekuna.

Zmniejszyć ilość samochodów

Częstochowska Karta Miejska

Częstochowska Karta Miejska

Prezydent Krzysztof Matyjaszczyk wprowadzając ulgę wytłumaczył swoją decyzję następująco: – Program pilotażowy będzie realizowany przez ponad rok, a zebrane dane umożliwią nam rzetelną analizę efektów całego przedsięwzięcia. Naszym celem jest zmniejszenie liczby samochodów na naszych ulicach, poprzez zwiększenie liczby pasażerów miejskiej komunikacji, czego efektem powinna być m.in. mniejsza emisja spalin i lepsze powietrze – wyjaśnił. Czy tylko na pewno tak to zadziała?

autobus miejski

autobus miejski

Do czego służy komunikacja miejska? Osoby nieznające się na tematyce transportu w miastach powiedzą, że to transport socjalny dla osób, których nie stać na samochód. To błędne podejście. Na obszarach rozwiniętych cywilizacyjnie komunikacja miejska jest podstawowym środkiem transportu w mieście, zaś samochód poczytywany jest, jako fanaberia i to ta pierwsza jest preferowana w ruchu ulicznym, bo postrzegana jest, jako obsługująca największą liczbę osób. Czyli na przykład 100 osób w jednym autobusie czy 200 w tramwaju nie może czekać, aż 20 innych przejedzie przez skrzyżowanie swoimi samochodami. Tak samo też te 100, czy 200 osób zostanie dowiezionych w sam środek każdego obszaru docelowego, a nie 20, czyli np. na tłumny deptak, czy na zabytkowy trakt uliczny. Dzięki takiemu działaniu autobusy i tramwaje jeżdżą szybko, a pasażerowie chętniej z niej skorzystają.

KOMENTARZ: Marchewka, to za mało

Autobus okazjonalny w III alei

Autobus okazjonalny w III alei

W częstochowskich warunkach nawet darmowa komunikacja dla wszystkich może nie przynieść oczekiwanego skutku, bo komunikacja – pomimo obsługi jej nowoczesnymi i wygodnymi Solarisami i Twistami – jest powolna, epizodyczna i nieergonomiczna.

Aleja Wojska Polskiego - DK1

Aleja Wojska Polskiego – DK1

W pierwszej wadzie mowa jest o braku preferencji. Autobusy uczestniczą w ruchu kołowym na takich samych zasadach, to inne pojazd stojąc z nimi w zatorach wydłużając czas przejazdu. Na domiar złego, sygnalizacje świetlne nie przepuszczają autobusów na zasadach uprzywilejowania. Tramwaje mają trochę lepiej, bo szczęśliwym zbiegiem okoliczności inżynierowie sprzed pół wieku wymyślili, aby te miały wydzielone torowisko, choć i to bywa dziś solą w oku decydentów. Sygnalizacje świetlne na niektórych skrzyżowaniach niby preferują tramwaje, ale czujki umieszczone są zbyt blisko krzyżówek i sterowniki po wykryciu tramwaju nie mają czasu na reakcję.

Autobus w III al.NMP przed remontem

Autobus w III al.NMP przed remontem

Do tego autobusy jeżdżą rzadko. Psychologiczna granica atrakcyjności rozkładu jazdy wynosi 15 minut, bo tyle jest w stanie poczekać pasażer, który spóźni się na poprzedni autobus. Tymczasem w Częstochowie 15 minut, to ta wyższa częstotliwość, bo po godzinach szczytu spada ona do „wsiowej” pół godziny. O zgrozo! W południowych dzielnicach miasta w weekendy tramwaje jeżdżą co 15 minut, a to jest środek wyższej przepustowości, który w latach świetności jeździł nawet co 3 minuty… Sytuację można ratować tzw. wiązkami liniowymi, czyli zespołami tras autobusowych, które mają identyczny przebieg przez dzielnice centralne, a na peryferiach rozjeżdżają się. Dzięki temu na częściach wspólnych, przy równomiernym rozłożeniu czasów, częstotliwość rośnie tyle razy, ile linii uczestniczy w wiązce. Ale wiązki w centrum niedawno rozbito…

tramwaj Twist | fot.M.Biś

tramwaj Twist | fot.M.Biś

Trzeci wymieniony mankament, to brak wygody, co przejawia się w tym, że autobusy nie mają silnych tras. Linie autobusowe podczas remontu III Alei NMP powyginano i do dziś kluczowe autobusy jeżdżą zygzakiem po centrum niemiłosiernie wydłużając taką wycieczką czas przejazdu. Sytuację spotęgowano przy remoncie pozostałych odcinków. W innym przypadku centrum po prostu omijają jadąc przez al. Jana Pawła II, czy dzielnicowe uliczki.

Dla odmiany samochodami można wjechać wszędzie, nawet tam, gdzie oficjalnie wjeżdżać nie wolno, bo pracownicy MZDiT podpowiadali, jak zakazy ominąć.

Korki na DK-1

Taka komunikacja nie zachęca do korzystania tych, którzy mają – paradoksalnie – wygodniejszą alternatywę w postaci samochodów. Jeżeli nieodpłatność dla uczniów szkół miała być wabikiem, niczym marchewka dla osła, to może się okazać, że sama marchewka, to za mało. Z resztą uczniowie podstawówek najczęściej uczą się w swoich osiedlowych szkołach. Co innego uczniowie szkół średnich, którzy już – nawet uwzględniając wady – chętniej skorzystaliby z nieodpłatnej komunikacji, ale ich programem nie objęto…

Zobacz też...