Jest przetarg na remont torowiska tramwajowego

Tramwaj 129Nb TWIST
Tramwaj 129Nb TWIST

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne rozpisało przetarg na remont sieci tramwajowej. Pojawia się też nadzieja na budowę odnogi w ul. Dekabrystów do szpitala

MPK w Częstochowa opublikowało ogłoszenie o postępowaniu przetargowym na remont sieci tramwajowej. Remontowane będzie torowisko wraz z siecią trakcyjną od pętli w dzielnicy Północ aż po pętlę przy Skwerze Junaków.

Trochę trawy i kamień

Tramwaj w Czestochowie

Tramwaj w Czestochowie

Nawierzchnia widoczna dla postronnych obserwatorów przyjmie raczej tradycyjną formę, tzn. szyny oparte na betonowych podkładach (z przekładkami tłumiącymi) zostaną przysypane tłuczniem i to w zasadzie tyle. Będzie gładko i cicho, co stanowić będzie największy plus całej inwestycji.

Jedynie w centrum torowisko będzie trawiaste – takiej nawierzchni w Częstochowie jeszcze nie było. Torowisko zostanie tak przygotowane, aby na wierzchu rosła trawa. To rozwiązanie z naciskiem kładzionym na estetykę. Jest też droższe, dlatego nawierzchnia ta zastosowana będzie jedynie na odcinku między Jasnogórską a Sobieskiego. Najprawdopodobniej zostanie posiany rozchodnik.

Tego nie zrobią

Tramwaje na Kucelinie

Tramwaje na Kucelinie

Funduszy zabraknie na odcinek od al. Pokoju 13 do pętli Kucelin. To odcinek problematyczny tym bardziej, że na skraju wytrzymałości jest wiadukt nad kolejką surówkową. Jego remont pochłonąłby krocie, zaś ruch pasażerski jakby na tej odnodze zamarł. Trasę można remontować jedynie w charakterze inwestycji towarzyszącej rozwoju stref ekonomicznych na terenach pohutniczych z nadzieją na korzystanie z tramwaju przez pracowników obiektów działających w strefie. W obecnej sytuacji finansowej to ryzykowny hazard. Ale trasę tą można remontować etapami już sumptem własnym MPK przeobrażając ją w linię jednotorową.

Pętla koło Skweru Junaków niestety zostanie w swoim miejscu, co uczyni inną inwestycję – węzeł przesiadkowy przy pobliskim dworcu – karykaturalną. Pasażerowie tramwaju nadal będą biec na przełaj przez parking. Szkoda, bo to świetna okazja, aby tramwaj podjeżdżał pod samo wejście.

Innowacje przy Dekabrystów

Zabytkowy tramwaj na linii 2

Zabytkowy tramwaj na linii 2

Torowcy przyspieszą to, co nieuniknione – zlikwidowany zostanie tunel dla pieszych pod Armii Krajowej wzdłuż Dekabrystów. Konstrukcja ta jest w fatalnym stanie, co objawia się m.in. zalaniami po oberwaniach chmury, a także tragiczną estetyką. Wymaga on albo remontu, albo wyburzenia. A że to temat odległy, to inżynierowie powiedzieli stanowczo: nie dadzą gwarancji na nowe torowisko, pod którym ktoś później będzie „grzebał”, bo straci ono na stabilności. W takiej sytuacji werdykt może być jeden, co w XXI wieku należy przyjąć nader entuzjastycznie.

Jako, że torowisko będzie remontowane z udziałem środków unijnych, to nie będzie można niczego przy nim ruszać przez kolejnych 5 lat. Będzie także objęte gwarancją wykonawcy, co również uniemożliwia ingerowanie w jego ciągłość. A jako, że perspektywicznie rysuje się rozbudowa sieci w najludniejszych obszarach dzielnic Tysiąclecie i Parkitka, której tory trzeba będzie wpiąć do istniejącej magistrali, to już teraz zostaną wykonane rozjazdy (zwrotnice) umożliwiające w przyszłości wjazd i wyjazd na Dekabrystów w kierunku Północy i centrum. Do czasu uruchomienia trasy na Dekabrystów zwrotnice zostaną zablokowane w pozycji do jazdy na wprost.

Udział środków unijnych

Trasa zostanie wyremontowana z udziałem funduszy unijnych. Tak więc wyłonienie wykonawcy, to jedno. Umowa na prace zostanie podpisana dopiero wtedy, kiedy MPK złoży oświadczenie o woli zawarcia umowy, co warunkowane jest przyznaniem przedsiębiorstwu dofinansowania. Termin otwarcia ofert ustanowiono na 22 sierpnia.

Równolegle MPK prowadzi postępowanie na zakup 10 nowych tramwajów – również z udziałem środków unijnych.

Zobacz też...