IDUSTRIADA 2016 w kadrze

Autobus okazjonalny w III alei
Autobus okazjonalny w III alei

Każdego czerwca w kalendarzu mieszkańców obszaru województwa śląskiego pojawia się kolejne święto – Święto Szlaku Zabytków Techniki „Industriada”. Odwiedziliśmy częstochowskie atrakcje

Maszyna do formowania główek zapałek

Maszyna do formowania główek zapałek

Szlak Zabytków Techniki jest tematycznym, samochodowym szlakiem turystyczno-kulturowym, łączącym obiekty związane z kulturą dziedzictwa przemysłowym województwa śląskiego. Obecnie w jego skład wchodzi 36 obiektów. Szlak ten jest markowym produktem turystycznym (sieciowy produkt obszaru) prezentującym najważniejsze i najciekawsze pod względem walorów turystycznych, historycznych i architektonicznych obiekty przemysłowe w regionie śląskim. Obiekty znajdujące się na Szlaku związane są z tradycją górniczą, hutniczą, energetyką, kolejnictwem, łącznością, produkcją wody oraz przemysłem spożywczym. W skład Szlaku Zabytków Techniki wchodzą istniejące muzea i skanseny, zamieszkałe kolonie robotnicze, działające zakłady pracy. Właścicielami poszczególnych obiektów są samorządy lokalne, osoby prywatne, przedsiębiorstwa prywatne i państwowe¹.

Muzeum Górnictwa Rud Żelaza

W Parku Staszica mieści się Muzeum Górnictwa Rud Żelaza. Ukryte pod ziemią korytarze wzorowane są na sztolniach kopalni. W ścianach ukryto głośniki, z których emitowane są dźwięki pracującej kopalni.

Po chodnikach tłumy zwiedzających oprowadzało kilku przewodników, emerytowanych górników, którzy opowiadali o kolejnych eksponatach i kolejnych etapach pracy. Na ścianie strzałowej uruchamiane były nawet efekty świetlno-dźwiękowe imitujące odstrzał.

Chodniki cechują się szczególnym klimatem – aż dziw, że takie tłumy pojawiają się tu za inspiracją województwa, a nie lokalnych władz…

W samym parku przed wejściem do muzeum szereg instalacji, między kruszenie minerałów dla najmłodszych, smyczenie kibla, czy prezentacja lokalnych uczelni. Po południu w altanie wystąpiła orkiestra górnicza.

Muzeum Historii Kolei

Prowadzona przez Towarzystwo Przyjaciół Kolei placówka mieści się w gmachu dworca Stradom na parterze i I piętrze. W pomieszczeniach zgromadzono mnóstwo pamiątek kolejowych w postaci wyposażenia kolejarzy wszystkich pionów, a nawet unikalny zegar o trzech tarczach (jeden z dwu ostatnich w Polsce).

Odwiedzający mogli skorzystać z przejażdżki drezyną albo specjalnym pociągiem, którym mogli odwiedzić stację towarową Mirów. Obok dworca wystawiono stary autobus MPK, w którym urządzono pracownię produkcji „teczki podróżnika”.

Muzeum Produkcji Zapałek

Mieszczące się w nieczynnej zapałczarni muzeum prezentuje wyposażenie fabryki, w które wyposażono ją po pożarze, w 1926 r. Maszyny były wykorzystywane w produkcji zapałek do samego końca działalności zakładu.

Odwiedzający placówkę mogli – i chętnie to czyniąc – złożyć podpisy pod listą poparcia dla zachowania zakładu. Pomimo ochrony konserwatorskiej Urząd Miasta Częstochowy planuje wyburzyć zabytkową fabrykę celem budowy zbędnej szerokiej arterii łączącej planowany wiadukt nad torami kolejowymi prowadzący do Ronda Mickiewicza.

Wszystkie obiekty były ze sobą skomunikowane linią autobusową obsługiwaną przez dwa autobusy Jelcz „ogórki”.

 ZOBACZ GALERIĘ

¹ – Za stroną http://www.zabytkitechniki.pl/Pokaz/153062/o-szlaku (2016-06-12).

A może zainteresuje Cię coś poniżej?