Pojawiła się elektroniczna ankieta komunikacyjna

Autobus w III alei NMP

Z niewielkim opóźnieniem opublikowano w końcu internetową wersję ankiety transportowej, którą na zlecenie gminy prowadzi firma Star ITS. W odróżnieniu od papierowej, w elektronicznej może wziąć udział każdy, kto ma coś do powiedzenia

Ankietę prowadzi zewnętrzna firma Star ITS na zlecenie Urzędu Miasta Częstochowy. Nasz dziennikarz na łamach branżowego serwisu transport-publiczny.pl wyłuszczył braki w metodologii pisząc (cytat z oryginalnej wersji tekstu):

W tym miejscu wypadałoby zapytać, jak zostanie dobrana grupa badawcza? Pośród dwu tysięcy osób powinni się znaleźć zarówno ci, którzy wolą podróż komunikacją miejską, jak i preferujący rowery, a nawet zakochani w swoich samochodach ci marzący o zakupach bez wysiadania z samochodu. Ich interesy w przestrzeni publicznej są sprzeczne, bo chcący dojechać samochodem wszędzie postrzegają autobusy i rowery za zawalidrogi, zaś podróżujący komunikacją miejską woleliby bezwzględną preferencję w ruchu, a rowerzyści… Nie wspominając już o tym, że mieszkańcy odległej dzielnicy zdecydują, czy należy budować nową linię tramwajową w innej, w której nie zjawią się nigdy. Przez przypadkowy dobór grupy badawczej wyniki mogą być różne, a konsekwencje podjętych na ich podstawie decyzji nawet katastrofalne”.

Ankieta pojawiła się z jednodniowym opóźnieniem. Niestety jej adres nie jest łatwy, bo ma następującą postać:

http://83.238.195.35:17234/czestochowa_ankieta_mobilnosci_widok.php

I co zauważają osoby, które chcą wyrazić określone oczekiwania wobec transportu w mieście, nie sposób wypełnić jej rzetelnie.

Nie jeździsz w ogóle? A jak często?

Już w metryczce ankieta kładzie nacisk na transport samochodowy. Można wskazać ilość pojazdów w domu i częstotliwość korzystania z nich. Trudno jest dobrać odpowiedź, aby wykazać, że respondent nie korzysta z samochodu w ogóle.

Podobnie jest z korzystaniem z określonych przystanków, w których lokalizacji mają powstać intermodalne węzły przesiadkowe, tj. dworzec kolejowy przy Piłsudskiego, dworzec kolejowy Raków i dworzec kolejowy Stradom. Niemożliwym jest wykazać, że w ogóle nie korzysta się z tych miejsc. Zupełnie tak, jakby ankieta niezależnie od wyniku musiała wykazać, że węzły zbudować trzeba.

Potrzebę remontu torowiska częstochowskiej sieci tramwajowej widać z kolei w zbiorze pytań o inwestycję w komunikację tramwajową. Poruszone w pytaniach zagadnienia prędkości jazdy, punktualności, czy akustyki, ściśle dotyczą remontu sieci. Wszak nikt nie zakreśli opcji, że torowisko nie wymaga remontu.

Nie można natomiast zasygnalizować potrzeby budowy nowych tras tramwajowych, zwłaszcza tych zgłoszonych przez grupę społeczną, czyli na Parkitkę, na Północ, bądź domknięcia tzw. „wielkiej pętli rakowskiej” od pętli przy stadionie MOSiR przy Limanowskiego do dworca kolejowego przy Skwerze Junaków. Istnieje tylko jeden niejasny zapis mówiący o rozbudowie tras oraz jeden niesprecyzowany o budowie nowych. Zapisy te stanowią alternatywę dla zakupu nowych tramwajów, zwiększenia częstotliwości i punktualności. Łatwo przewidzieć, na co wskażą respondenci nawet jeśli opcje można było wskazać trzy.

Rower? Dla hipsterów

Niemal po macoszemu został potraktowany transport rowerowy. Na początku ankiety nie można wskazać roweru, jako alternatywy do transportu samochodowego i komunikacji miejskiej – można wskazać, czy częściej korzysta się z samochodu, czy z komunikacji, ale jeśli komuś rower służy w charakterze podstawowego środka transportu, to nie będzie miał czego zakreślić.

Komunikacja rowerowa powraca pod koniec ankiety, gdzie można wskazać rower, jako środek transportu stosowany na dojazdy do pracy / szkoły, rekreacyjnie, czy nawet na zakupy. W każdej z tych możliwości respondent może wskazać, że jeździ: często, sporadycznie albo wcale. To wartości niewymierne i nic nie wnoszące szczególnie, że w przypadku korzystania z samochodu można już wymiernie zakreślić, ile razy w miesiącu i tygodniu respondent wsiada w samochód.

Rowerzyści mają jeszcze do dyspozycji możliwość wypowiedzenia się na temat ogólników, tj. rozbudowy sieci dróg rowerowych, poprawy bezpieczeństwa na drogach, możliwości bezpiecznego zaparkowania roweru, czy też jego wypożyczenia. Każda z tych opcji ma być motywatorem do wybrania roweru do codziennej podróży.

Komunikacja miejska

autobus komunikacji miejskiej

autobus komunikacji miejskiej

Komunikację miejską potraktowano, jako alternatywę wobec samochodu osobowego. Można określić, z jaką częstotliwością korzysta się z niej i dlaczego. Pasażerowie mogą także wykazać, co skłoniłoby ich do wybrania komunikacji miejskiej, a do wyboru niska podłoga, nowy tabor, czy klimatyzacja z Wi-Fi oraz zapowiedziami głosowymi. Przypadkiem wszystkie zbiegają się z przymiarkami MPK do zakupu 40 nowych autobusów z takim właśnie wyposażeniem.

Dobrze natomiast, że można poskarżyć się na ceny biletów, czy niekorzystne rozkłady jazdy. Można także pożalić się na rozmontowane wiązki komunikacyjne (ciągi kilku linii ze wspólną częścią trasy), nieregularne rozkłady i na przestarzałą taryfę biletową – o ile respondent będzie o tym pamiętał, bo trzeba to wpisać ręcznie w polach otwartych. Podobnie z odległościami do przystanków, ale konieczna jest znajomość oficjalnych ich nazw.

Nie można natomiast zasygnalizować potrzeby przywrócenia komunikacji miejskiej w alejach NMP.

Komentarz: Znamy wyniki

Na podstawie konstrukcji zadanych pytań możemy – drogą zabawy – prognozować wyniki ankiety. Tym sposobem wskazać można, że na podstawie ankiety ustalona zostanie potrzeba remontu torowiska tramwajowego, o czym magistrat wcześniej sam mówił. Badania wskażą również, że przystanki przy dworcach kolejowych są oblegane i trzeba zbudować intermodalne węzły przesiadkowe. Dowiemy się także, że Częstochowianie dużo korzystają z samochodów, więc zapewne trzeba dalej remontować i rozbudowywać drogi dla samochodów. Tylko gdzie? Bo z pytań to nie wynika. Można było, co prawda, wpisać najczęściej uczęszczane relacje, ale jako, że zastosowano w tym miejscu kafeterię pytań otwartych, to wszystko to już zależy od tego, kto ankietę wypełnił. Chwila! Czy ktoś wie, dokąd trafili ankieterzy? Bo być może wyjdzie potrzeba skomunikowania dzielnic południowo-zachodnich poprzez budowę przedłużenia ulicy Bohaterów Monte Cassino…

Ale to – podkreślamy dla wtórnych analfabetów – tylko zabawa. Być może wyniki będą inne. Być może…

A jakie Ty masz przemyślenia? Czy wypełniłeś ankietę? Podziel się swoją opinią na naszym fanpage w Facebook

A może zainteresuje Cię coś poniżej?