WYNIKI BADAŃ: PO CZĘSTOCHOWIE JEŹDZI ZA DUŻO AUTOBUSÓW PRZEGUBOWYCH

foto: Marcin Biś

foto: Marcin Biś

W planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Miasta Częstochowy, który został niedawno zatwierdzony przez radę miasta. Można wyczytać, że po ulicach Częstochowy kursuje zbyt dużo autobusów przegubowych w stosunku do rzeczywistych potrzeb pasażerów.

Takie stwierdzenie zostało oparte na podstawie przeprowadzonych zgodnie z planem pracy badań potoków pasażerskich, które Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie zleciło firmie Blue Ocean Business Consulting Sp. z o. o. Pomiary potoków pasażerskich prowadzono wyłącznie w dni robocze, głównie w godzinach od 05:00 do 17:00. Główny nacisk w badaniu położono na poranny oraz popołudniowy szczyt przewozowy. Pomiary potoków pasażerskich były prowadzone w trakcie obowiązywania rozkładów jazdy roboczych, ważnych dla miesięcy wrzesień – czerwiec, a w szczególności rozpoczęto je 3 czerwca 2013 roku i zakończono w dniu 25 czerwca 2013 roku. Pasażerowie podlegali liczeniu na całych odcinkach tras, od pętli do pętli, w rozbiciu na kolejne brygady tej samej linii, co pozwoliło zweryfikować poprawność doboru pojemności taboru do zaobserwowanych potoków pasażerskich.

Statystyka, a komfort podróży
Podczas badań przyjęto, że jeśli maksymalna liczba pasażerów na danym kursie w trakcie przeprowadzonego badania była mniejsza lub równa 45, wówczas kwalifikowano ten kurs do obsługi autobusem pojedynczym (12-metrowym). Jeśli badanie empiryczne wskazało liczbę pasażerów pomiędzy 46 a 59, wówczas autobus standardowy klasy MAXI traktowano jako dopuszczalny z zaleceniem obsługi przez autobus przegubowy (klasy MEGA). Zaobserwowanie potoku pasażerskiego na poziomie przynajmniej 60 osób pomiędzy którymikolwiek przystankami traktowano z kolei jako przesłankę do planowej ekspedycji autobusów przegubowych.

Powyższe założenia wynikały z faktu, iż wśród autobusów eksploatowanych w komunikacji miejskiej w Częstochowie dominują autobusy standardowe o długości około 12 metrów, zawierające zwykle ok. 100, wśród których ok. 30-35 to miejsca siedzące. Założono w trakcie badań, iż maksymalny, typowy potok pasażerski na danym kursie powinien hipotetycznie przekraczać o 20% liczbę pasażerów wykazaną w trakcie badania empirycznego. W ten sposób powstały dwie wartości progowe jeśli chodzi o potoki pasażerskie: ok. 55 osób, gdy autobus przegubowy traktowany jest jako wskazany oraz ok. 72 pasażerów, gdy jest on wymagany. Jak można zauważyć, w tym drugim przypadku założenie takie oznacza, iż liczba potencjalnych pasażerów stanowi ok. 72% całkowitej pojemności autobusu standardowego, ale jednocześnie mówi o tym, że podczas gdy 35 pasażerów zajmuje miejsca siedzące, w przybliżeniu drugie tyle musi podróżować na miejscach stojących.
Prawda, że jest to dość skomplikowane ? Z tych pomiarów można wyciągnąć jeden podstawowy wniosek , że przedstawiona sytuacja negatywnie wpłynie na komfort podróżujących komunikacją miejską, co może spowodować zniechęcenie do jej korzystania.

Ile tak naprawdę jeździ autobusów przegubowych ?
Statystyki, statystykami, a teraz trochę praktyki. 01.09.2014 roku po Częstochowie jeździło ok. 130 autobusów z czego 34 autobusy to autobusy przegubowe. Co oznacza, że niespełna co czwarty autobus na trasie był autobusem przegubowym. Najwięcej tego dnia bo aż po 6 autobusów przegubowych jeździło na linii nr 12 oraz 24.

Autobusy 8-metrowe pojawią się w Częstochowie ?
Inną ciekawą kwestią poruszoną w planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Miasta Częstochowy jest możliwość korzystania przez przewoźnika z autobusów 8-metrowych.W Częstochowie przybywa coraz więcej samochodów osobowych, a pasażerowie wymagają, aby linie autobusowe były bardziej dostępne. Co oznacza, że w naszym mieście zachodzi potrzeba rozwinięcia przestrzennego sieci połączeń autobusowych poprzez wprowadzenie jej w osiedla o zabudowie jednorodzinnej i na ulice o parametrach geometrycznych, które wykluczają lub przynajmniej poważnie ograniczają możliwości wykorzystania taboru obecnie eksploatowanego. Dlatego też, badając układ przestrzenny miasta, sieć drogową oraz odległości do najbliższych przystanków autobusowych, wskazuje się rejony miasta i ulice, do których należy skierować autobusy o zmniejszonej pojemności, czyli autobusy 8-metrowe. Takich autobusów jeszcze w naszym mieście nie ma, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby w niedalekiej przyszłości takie autobusy zakupić.

Zachęcamy do odwiedzania i polubienia Naszego profilu na Facebook.

Autor: Marcin Biś
Źródło: Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Miasta Częstochowy

Zobacz też...