
Dziś (tj. 23.11.) MPK w Częstochowie Sp z o o zainaugurowało obchody związane z 65-leciem istnienia. Z tej okazji w sali Ikar wręczono wyróżnienia pracownikom z najdłuższym stażem pracy oraz odsłonięto pamiątkową tablice jubileuszową na terenie zajezdni.
W obchodach uczestniczyli przedstawiciele władz miasta z prezydenta Krzysztofem Matyjaszczykiem i przewodniczącym Rady Miasta Zdzisławem Wolskim na czele, członkowie zarządu firmy z prezesem Romanem Bolczykiem, pracownicy MPK oraz służby mundurowe.
Uczestnicy obchodów mogli również zobaczyć siedem nowoczesnych autobusów hybrydowych gazowo-elektrycznych zasilanych CNG, które dotarły już do zajezdni.
To dopiero początek obchodów związanych z 65-leciem Spółki. Główne uroczystości odbędą się na przełomie roku.
ZARYS HISTORYCZNY KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ
Początek funkcjonowania komunikacji miejskiej w Częstochowie datuje się na 1908 rok. Wówczas uruchomiono konne omnibusy, które jeździły między Rakowem, a Śródmieściem. Pojazdy te były zaprzęgowe oraz w pełni obudowane. Takie pojazdy mogły jednocześnie przewieś ok. 15 osób. Tego typu komunikacja miejska funkcjonowała zaledwie rok, a to za sprawą wandali z Rakowa, którzy obrzucali omnibusy kamieniami i narażali na niebezpieczeństwo pasażerów.
Dalszy rozwój komunikacji miejskiej przerwał wybuch I wojny światowej. Dopiero po 1920 roku kilku prywatnych przedsiębiorców uzyskało koncesje na realizację przewozów międzymiastowych. Dzięki temu uruchomiono przewozy m.in. do Blachowni czy Wielunia.
Początek autobusowej komunikacji miejskiej w samej Częstochowie datuje się na styczeń 1929 roku. Wtedy powstała prywatna spółka „Miejska Komunikacja Autobusowa”, która obsługiwała dwie linie autobusowe. Pierwsza linia jeździła z Rakowa na Jasną Górę, natomiast linia nr 2 prowadziła z Wyczerp na Zawodzie.
Do obsługi tych linii zakupiono 10 autobusów firmy Mercedes-Benz. Niestety spółka ta była źle zarządzana i gromadziła straty co spowodowało jej upadek w 1932 roku. Po upadku „MKA” funkcjonowanie komunikacji miejskiej przejęło Polskie Towarzystwo Samochodowe „Citroen”. Jednak i tym razem firma była źle zarządzana i po zaledwie czterech miesiącach Polskie Towarzystwo Samochodowe wycofało się z prowadzenia usługi komunikacyjnej. Po upadku „PTS” komunikację miejską obsługiwały prywatne spółki, taka sytuacja trwała aż do czasu wybuchu II wojny światowej.
Po zakończeniu II wojny światowej w mieście za transport publiczny odpowiadały dwie prywatne firmy „Zgoda” oraz „Autokomunikacja”. Ta pierwsza otrzymała koncesję od Zarządu Miasta, która umożliwiała obsługę dwóch linii autobusowych. Linia nr 1, która przebiegała z Rakowa przez ul. Krakowską do parków podjasnogórskich. Natomiast linia nr 2 kursowała z Ostatniego Grosza na Lisiniec. Linie te obsługiwały poniemieckie autobusy. Z kolei firma „Autokomunikacja” obsługiwała linię nr 7, która kursowała od Kościoła Św. Barbary do Kirkutu (Cmentarz Żydowski, który mieścił się przy ul. Złotej), natomiast linia nr 8 przebiegała z Wyczerp do koszarów, które mieściły się na Zaciszu. Na tych liniach kursowały autobusy pochodzące z powojennego demobilu. Obie firmy radziły sobie bardzo dobrze i notowały zyski finansowe. To z kolei nie podobało się ówczesnej władzy i latem 1949 roku na podstawie decyzji Ministra Wyznań-Wolskiego i uchwały Rady Miasta Urząd Skarbowy bezpodstawnie zarekwirował obu firmom pojazdy oraz nałożył na przewoźników karę w wysokości 30 mln złotych co oczywiście spowodowało upadłość firmy „Zgoda” oraz „Autokomunikacja”.
Po upadku „Zgody” oraz „Autokomunikacji” za komunikację miejską odpowiedzialny był Miejski Zakład Komunikacyjny, który podlegał Zarządowi Miasta. „MZK” dysponowało sześcioma autobusami, które zostały zarekwirowane dwóm wcześniejszym przewoźnikom oraz dwanaście nowych autobusów firmy Mavag Tr5 z Węgier, które obsługiwały te same linie co firmy „Zgoda” oraz „Autokomunikacja”. Początki działalności nie przynosiły pożądanych efektów, przez co 23 listopada 1950 roku zdecydowano, że MZK przekształcono w Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK). W kolejnych miesiącach MPK zajmowało się głównie rozbudową zaplecza technicznego dzięki czemu mogły powstać trzy nowe linie autobusowe. Linia nr 3 kursowała z Rynku Wieluńskiego na hutę, linia nr 7B łączyła ul. Św. Barbary z Kucelinem, natomiast linia nr 8A łączyła Wyczerpy Dolne z Zaciszem.
Pełną fotorelację znajdziesz na naszym fanpage.
Autor: Marcin Biś
Foto: Marcin Biś, Janusz Karlikowski
Źródło: http://